Múlt héten befejeztem a sisakot és elkészítettem az összes alkatrész végleges formáját.
Ott hagytam abba, hogy elkészítettem a sisak formáját. Ezután kellett felületezni a sisakot, hogy tökéletes alapja legyen a lakk rétegnek. Ennek egy rendkívül egyszerű, ám időigényes módja van, kézi csiszolással simára kell csiszolni.
Első körben a korábban felvitt szürke alapozót kicsit ülni hagytam (kb. 1 napot). Ilyenkor a résekbe beszivárog és felveszi a felület alakját. Ha ez megtörtént, akkor 280-as csiszolópapír tömegét elhasználva le kell csiszolni a szürke réteget. Miközben csiszoljuk a felületet a mély karcolásokban a szürke alapozó benne marad. Így pontosan mutatva, hogy hol és mennyire kell csiszolni. Addig kell ismételni, ameddig el nem tűnik az összes alapozó a sisak felületéről. Ez a művelet körülbelül 6 órát vett igénybe.
Ezt követően újabb 3 réteg alapozót fújtam fel a sisakra, és egy réteg fekete festéket. majd 1 nap múlva ismét lecsiszoltam, de ezúttal 600-as papírral és nedves csiszolással. Fontos, hogy vízzel dolgozzunk 400-as papír felett, mert különben a lecsiszolt szemcsék feldörzsölik a felületet. Semmi különlegesre nem kell itt gondolni, egészen egyszerűen csak vízzel kell öblíteni a felületet, én szoktam hozzá egy kis szappant is adni, így csiszolás közben még tisztítom is a felületet a szennyeződésektől. Itt csak a fekete réteg festéket kellett visszacsiszolni egészen a szürkéig. A fekete szín itt is csak útmutatóként szolgál, hogy könnyedén lehessen látni, hogy merre igényel még munkát a felület.
Ha szép homogén a felület, akkor jöhet a lakkozás. Két-komponensű poliuretán autólakkot használtam. Lehet, hogy nem kellene ilyen jó minőség, de rendkívül jók a tulajdonságai, ezért én szeretem ezt használni. Villámgyorsan köt és kőkemény lesz. Itt a helyi autós festékboltban helyben összemixelik nekem és beletöltik rendes spray-s flakonba. Így 48 óráig felhasználható és nem kell hozzá semmilyen felszerelés.
A lakkot legalább három rétegben kell felvinni és jó tocsogósan, nem törődve a túlfolyással (persze nem ész nélkül). Ennél a műveletnél egy hatalmas lakkfelhő fog keletkezni, ezért mindenképpen ajánlott a megfelelő helyen csinálni. Ha szabadlevegőn próbálkozik az ember, akkor mindenképpen pormentesnek kell lennie a helynek, ajánlatos ilyenkor lelocsolni slaggal a környezete, hogy nem szálljon a por a lakkra. Ha lakásban csinálja az ember, akkor érdemes a fürdőszobában - persze, ha van ablaka - mert ott általában kevesebb a por a csempék miatt. Érdemes takarófóliával minél magasabban körbe fóliázni a falakat, hogy ne tapadjon a lakk a falakra.
A lakk száradása után olyan lesz a felület, minta nyakon öntötték volna a sisakot egy vödör vízzel. Most körülbelül olyan a felület, mint a gyári fényezés, de ez nem elég, mert ennél jobb kell. Ha közelről szemügyre vesszük a felületet, akkor látjuk, hogy nem teljesen tükörsima a felület, hanem narancsbőrszerű. Ezen kívül, ha nem teljesen pormentes helyen dolgoztunk, akkor kis szemcsék is lehetnek benne. De semmi vész, mert a szemetet úgyis kicsiszoljuk belőle. Ehhez kell a 2000-es csiszolópapír. Szintén nedves csiszolással (400-as papír felett kötelező). Itt is van útmutató, hogy meddig kell csiszolni, csak nehezebb látni. Egy kis csiszolás után, ha szárazra töröljük a felületet, akkor a fény felé tartva látszódni fog, hogy két különböző fényesség képződött. Egy matt felület és fényes pöttyök vannak benne, na ez ami még nem jó. Addig kell csiszolni, ameddig nem lesz tökéletesen homogén, matt a teljes felület. Ha ezután még 3000-es papírral is átmegyünk a felületen, akkor könnyebb később lesz polírozni a felületet, szerintem mindenképpen ajánlott.
A több órányi csiszolás után ideje végre polírozni a felületet. Ha autót polírozunk, akkor csak a 3M termékek jöhetnek szóban, ha rendes munkát akarunk végezni. Extra finom gépi polírpasztát használtam, annak ellenére, hogy kézzel csináltam egy mikroszálas kendővel. A lényeg, hogy először lassabban és erősebben kell csinálni, majd fokozatosan kell gyorsítani a tempót, és egyre lágyabban. Fontos, hogy ne próbáljunk meg egyszerre túl nagy felületet kézzel polírozni (úgysem fog menni), mert nem csak sebesség kell, hanem hő is kell ahhoz, hogy a paszta elkezdjen hatni. Dörzsöléssel felmelegíteni a felületet csak kis helyen lehet, és így kell lépésről-lépésre az egész felületet felpolírozni.
Még mindig nem elég jó. :) Még nincs az az igazi "gyilkos fénye". Erre való a HandGlaze, ne kérdezzétek a magyar nevét, mert nem tudom, de nagyon tuti a szer. Át kell vele törölni a felületet és megadja a végleges, mély, szuper fényes külsőt.
Továbbá elkészítettem az új grafikákat a matricákhoz, elküldtem a nyomdába, személyesen vittem mintát és lebeszéltem minden részletet, hogy pontosan olyan legyen, amilyennek lennie kell.
A füleken található kis kiugró… izé nem matricázható, mert nem egyenes a formája. Ezen kívül a stunt és a hero sisakokon két különböző típus van és a kínai MR-en lévő persze nem hasonlít egyikre sem. Ezért a fülekről ezt leszedtem. Majd elkészítettem egy sajátot, amiről külön sablont készítettem és a megfelelő színű műgyantából öntöttem ki. Ezt követően csak fekete zománcfestékkel lefestetem a megfelelő helyeken. Így csak fel kell ragasztani a fülre és kész is. A késztés folyamata alább látható.
Ezen a héten már csak fényezem a füleket, az állrészt és a mikrofon bigyót. Aztán mindenről leveszem a formát és hétvégén már el is készítem az első példányt. Így bátran állíthatom, hogy az új sisak megjelenési dátuma 2010. március 29.
→ 2010. március 23.
|